Kundekontroll (KYC – Know Your Customer)

Kundekontroll

«Kjenn din kunde» (KYC), anti-hvitvasking (AML), reelle rettighetshavere med mer.

Vi ønsker å informere deg om viktige tiltak som er nødvendige for å sikre at vår virksomhet overholder de kravene som stilles i hvitvaskingsloven og hvitvaskingsforskriften. Som regnskapsfører er vi pålagt å gjennomføre en rekke tiltak for å forebygge og hindre hvitvasking og terrorfinansiering. Dette er et ansvar vi tar svært seriøst, både for din trygghet og for å sikre at vi opererer innenfor lovens rammer.

Hva innebærer disse tiltakene?

Kundekontroll (KYC – Know Your Customer):

Vi er forpliktet til å gjennomføre grundige identifikasjons- og verifiseringsprosesser for alle våre kunder. Dette inkluderer å innhente og bekrefte informasjon om din identitet, samt å vurdere om du er utsatt for risiko knyttet til hvitvasking eller terrorfinansiering.

Reelle rettighetshavere:

I henhold til nye krav i hvitvaskingsloven, er det etablert et offentlig register for reelle rettighetshavere. Dette registeret skal inneholde informasjon om de faktiske eierne og kontrollørene av selskaper og andre juridiske enheter. Formålet med registeret er å øke åpenheten og forhindre skjult eierskap som kan brukes til hvitvasking eller terrorfinansiering.

Alle selskaper og juridiske enheter er forpliktet til å rapportere hvem som er deres reelle rettighetshavere, altså de personene som i praksis kontrollerer eller eier enheten. Registeret er tilgjengelig for offentlige myndigheter og i enkelte tilfeller også for allmennheten, for å bidra til å avdekke uregelmessigheter og styrke kampen mot økonomisk kriminalitet.

Risikovurdering:

Hvitvaskingsloven krever at vi vurderer risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering i alle våre kundeforhold. Basert på denne vurderingen må vi tilpasse våre kontrolltiltak. For eksempel, dersom det er høy risiko, kan vi være nødt til å gjennomføre mer omfattende tiltak eller rapportere eventuelle mistenkelige transaksjoner.

Løpende oppfølging:

Som en del av vårt ansvar må vi følge opp kundeforholdet gjennom hele samarbeidsperioden. Dette innebærer blant annet å holde kundedata oppdatert og overvåke transaksjoner for å sikre at de er i tråd med forventet forretningsaktivitet.

Rapportering av mistenkelige transaksjoner:

Dersom vi oppdager transaksjoner som kan tyde på hvitvasking eller terrorfinansiering, er vi forpliktet til å rapportere dette til Økokrim, og vi kan ikke informere deg om slike rapporter.

Hvorfor er dette viktig?

Som regnskapsfører er vi forpliktet til å beskytte både våre kunder og samfunnet mot økonomisk kriminalitet. Gjennom disse tiltakene bidrar vi til å hindre at virksomheter og individer utnytter vårt system til ulovlige formål. Samtidig sørger vi for at vi som profesjonelle aktører overholder de strenge lovkravene som er satt for å bekjempe hvitvasking og terrorfinansiering.

Hva betyr dette for deg som kunde?

Du vil kanskje merke at vi innhenter ekstra informasjon i forbindelse med vår kundekontroll, og vi kan komme til å spørre om spesifikke detaljer ved enkelte transaksjoner. Vi forstår at dette kan oppleves som en ekstra byrde, men det er et nødvendig steg for å sikre at vi opererer innenfor lovens rammer. Vår målsetting er å opprettholde høy standard på både våre tjenester og vårt samfunnsansvar.

Vi er takknemlige for at du samarbeider med oss i dette viktige arbeidet. Dersom du har spørsmål om hvitvaskingsloven eller hvordan vi håndterer våre forpliktelser, er du alltid velkommen til å ta kontakt med oss.