Årsoppgjøret 2024 - Hva må du huske på?

Årsoppgjøret 2024 - Hva må du huske på?

Årsoppgjøret 2024 – dette trenger du å huske

Tiden for utarbeidelse av årsregnskap og selvangivelser nærmer seg.  Her finner du noen tips til hva dere trenger gjøre.

1. Innen 10. januar: Innsending av nødvendige dokumenter.

Regnskapsbilag: Sørg  for at alle bilag (fakturaer, kvitteringer, kontoutskrifter osv.) er sendt  til regnskapsfører.

Bankkontoutskrifter: Lever alle kontoutskrifter for alle bedriftskonti gjennom året,  hvis dette ikke er gjort løpende.

Lønn: Gi  informasjon om betalt lønn, feriepenger og eventuelle andre ytelser til  ansatte, som vi eventuelt ikke er informert om fra før.

Kunder og leverandører: Sørg for at åpne poster på kunder og leverandører ryddes opp i eller  blir forklart.

   Last ned sjekkliste for forberedelsene dine her.

2. Oppdatering av kundefordringer og leverandørgjeld

Gjennomgå kundefordringer og leverandørgjeld for å sikre at alle  poster er riktige og at eventuelle tap på fordringer er identifisert. Bekreft  om det er noen ubetalte fakturaer eller fordringer som skal avsettes som tap.

3. Beregning av utbytte til aksjonærer

Hvis selskapet planlegger å utbetale utbytte, må nødvendige  beregninger og dokumentasjon sendes til regnskapsfører. Ta gjerne kontakt med  din regnskapsfører for å planlegge og beregne utbytte.

4. Oppdatering av eiendommer, investeringer og andre eiendeler

Bekreft at alle eiendeler (maskiner, bygninger, kjøretøy osv.) er  korrekt registrert og at eventuelle verdifall, avskrivninger eller  nedskrivninger er tatt hensyn til. Hvis selskapet har solgt, kjøpt eller  skrevet ned eiendommer, må dette rapporteres til regnskapsfører (alle kjøps-  og salgsavtaler trenger vi som bilag).

5. Skatt og avgift

Gi informasjon om eventuelle spesielle transaksjoner, avtaler eller  lignende. Sørg for at merverdiavgift, arbeidsgiveravgift, skattetrekk og  andre avgifter betales i rett tid. Spesielt er det viktig at skattetrekk i  forbindelse med lønnsutbetaling er satt inn på skattetrekkskonto før 31.  desember.

6. Avklaring av uavklarte økonomiske forhold

Gjennomgå eventuelle åpne kontrakter, gjeldsposter eller andre  uavklarte økonomiske forhold.

Sørg for at vi er informert om eventuelle fremtidige forpliktelser,  garantier eller restruktureringer.

7. Gjennomgang av interne prosesser og kontrollrutiner

Sørg for at selskapets interne rutiner for dokumentasjon og  godkjenning av økonomiske transaksjoner er fulgt gjennom året. Bekreft om det  er behov for oppdatering eller forbedring av interne kontrollsystemer. Vi ønsker  mer enn gjerne å bistå dere med interne rutiner.

8. Reelle rettighetshavere

Hvis det har vært endringer i eierskapet av selskapet, må  opplysningene om reelle rettighetshavere oppdateres og rapporteres til  regnskapsfører, i tråd med kravene i hvitvaskingsloven. Bekreft at  informasjonen som er registrert om eierstruktur og kontrollere er korrekt og  oppdatert.

9. Gjennomgang av fremtidige forpliktelser og investeringer

Hvis det er planlagte investeringer, lån, eller endringer som kan  påvirke regnskapet for neste år, må dette diskuteres med regnskapsfører for å  ta hensyn til dette i rapporteringen.

10. Budsjettering for neste år

Hvis det er aktuelt, bør du begynne å forberede et budsjett for det  kommende året og diskutere det med regnskapsfører for eventuelle nødvendige  justeringer.

11. Revisjonsplikt og ekstern revisjon

Hvis selskapet er revisjonspliktig, må du sørge for at all nødvendig  informasjon er klar for revisor, og at revisjonen kan starte i god tid før fristene.  Løpende dialog og oppfølging med din regnskapsfører er et godt utgangspunkt for  dette.