Årsoppgjøret 2024 – dette trenger du å huske
Tiden for utarbeidelse av årsregnskap og selvangivelser nærmer seg. Her finner du noen tips til hva dere trenger gjøre.
1. Innen 10. januar: Innsending av nødvendige dokumenter.
Regnskapsbilag: Sørg for at alle bilag (fakturaer, kvitteringer, kontoutskrifter osv.) er sendt til regnskapsfører.
Bankkontoutskrifter: Lever alle kontoutskrifter for alle bedriftskonti gjennom året, hvis dette ikke er gjort løpende.
Lønn: Gi informasjon om betalt lønn, feriepenger og eventuelle andre ytelser til ansatte, som vi eventuelt ikke er informert om fra før.
Kunder og leverandører: Sørg for at åpne poster på kunder og leverandører ryddes opp i eller blir forklart.
Last ned sjekkliste for forberedelsene dine her.
2. Oppdatering av kundefordringer og leverandørgjeld
Gjennomgå kundefordringer og leverandørgjeld for å sikre at alle poster er riktige og at eventuelle tap på fordringer er identifisert. Bekreft om det er noen ubetalte fakturaer eller fordringer som skal avsettes som tap.
3. Beregning av utbytte til aksjonærer
Hvis selskapet planlegger å utbetale utbytte, må nødvendige beregninger og dokumentasjon sendes til regnskapsfører. Ta gjerne kontakt med din regnskapsfører for å planlegge og beregne utbytte.
4. Oppdatering av eiendommer, investeringer og andre eiendeler
Bekreft at alle eiendeler (maskiner, bygninger, kjøretøy osv.) er korrekt registrert og at eventuelle verdifall, avskrivninger eller nedskrivninger er tatt hensyn til. Hvis selskapet har solgt, kjøpt eller skrevet ned eiendommer, må dette rapporteres til regnskapsfører (alle kjøps- og salgsavtaler trenger vi som bilag).
5. Skatt og avgift
Gi informasjon om eventuelle spesielle transaksjoner, avtaler eller lignende. Sørg for at merverdiavgift, arbeidsgiveravgift, skattetrekk og andre avgifter betales i rett tid. Spesielt er det viktig at skattetrekk i forbindelse med lønnsutbetaling er satt inn på skattetrekkskonto før 31. desember.
6. Avklaring av uavklarte økonomiske forhold
Gjennomgå eventuelle åpne kontrakter, gjeldsposter eller andre uavklarte økonomiske forhold.
Sørg for at vi er informert om eventuelle fremtidige forpliktelser, garantier eller restruktureringer.
7. Gjennomgang av interne prosesser og kontrollrutiner
Sørg for at selskapets interne rutiner for dokumentasjon og godkjenning av økonomiske transaksjoner er fulgt gjennom året. Bekreft om det er behov for oppdatering eller forbedring av interne kontrollsystemer. Vi ønsker mer enn gjerne å bistå dere med interne rutiner.
8. Reelle rettighetshavere
Hvis det har vært endringer i eierskapet av selskapet, må opplysningene om reelle rettighetshavere oppdateres og rapporteres til regnskapsfører, i tråd med kravene i hvitvaskingsloven. Bekreft at informasjonen som er registrert om eierstruktur og kontrollere er korrekt og oppdatert.
9. Gjennomgang av fremtidige forpliktelser og investeringer
Hvis det er planlagte investeringer, lån, eller endringer som kan påvirke regnskapet for neste år, må dette diskuteres med regnskapsfører for å ta hensyn til dette i rapporteringen.
10. Budsjettering for neste år
Hvis det er aktuelt, bør du begynne å forberede et budsjett for det kommende året og diskutere det med regnskapsfører for eventuelle nødvendige justeringer.
11. Revisjonsplikt og ekstern revisjon
Hvis selskapet er revisjonspliktig, må du sørge for at all nødvendig informasjon er klar for revisor, og at revisjonen kan starte i god tid før fristene. Løpende dialog og oppfølging med din regnskapsfører er et godt utgangspunkt for dette.